De mooiste wandelingen in Kolmården

Home » Zweden » De mooiste wandelingen in Kolmården

Op een half uurtje rijden van de gezellige stad Norrköping ligt het natuurgebied Kolmården. Het gebied grenst aan de baai Bråviken, een inham van de Baltische Zee. Kolmården is een bosgebied met een ongerepte, wilde natuur vol kleine en grotere meren. Op de kliffen geniet je van een adembenemend uitzicht op Bråviken. Voor outdoorliefhebbers is Kolmården een ideaal vakantiegebied. Je kunt er kanoën, zeilen, zwemmen, fietsen en mountainbiken. Wij hebben er veel gewandeld. Dit zijn wat ons betreft de drie mooiste wandelingen in Kolmården.

Mooiste wandelingen in Kolmården

Van al onze wandelingen in deze streek vonden we dit de drie mooiste wandelingen in Kolmården:

Wandeling langs de baai Bråviken

Onze wandeling starten we op de parkeerplaats van de dierentuin Kolmården. Dit is een van de grotere dierentuinen van Europa. En met een oppervlakte van zo’n 350 voetbalvelden is het zelfs het grootste wildpark van Scandinavië. Onze vrees dat de parkeerplaats overvol is, blijkt ongegrond. De dierentuin is vandaag gesloten en onze auto staat moederziel alleen op het immense terrein.

Wandelen in Zweden betekent vooral genieten van de enorme stilte, zo hebben we inmiddels wel gemerkt. Vandaag is dat niet anders. We komen de hele dag slechts een andere persoon tegen, een huiseigenaar die het gras maait in de tuin.

Het eerste stuk lopen we over gravelpaden. Langs de kant groeien veel en vooral ook grote paddenstoelen. Het is de afgelopen tijd regenachtig geweest en dat weer heeft voor een ware paddenstoelenexplosie gezorgd. Al vlot slaan we kleinere, door het naaldbos slingerende bospaadjes in. De bodem is bedekt met enorme varens.

Na een tijdje komen we bij een huisje en schuur. Het blijkt een soort timmerwerkplaats te zijn. De deur staat wagenwijd open, het gereedschap ligt her en der verspreid in de schuur. Niemand te zien. De eigenaar is goed van vertrouwen of er komt gewoon nooit iemand langs.

Utkik

Het bos wordt dichter en dichter begroeid en de paden steeds smaller. Zo lopen we een tijdje tot we het aanwijsbord “Utkik” zien. Dat moet vast leiden naar een uitkijkpunt. En ja hoor, even later staan we op de rotsen. Vanaf die plek hebben we een geweldig uitzicht op de baai Bråviken. Op het water heerst volstrekte rust. Geen enkele boot krijgen we in beeld.

De route kronkelt nu over de rotsen en bospaden langs de Bråviken. Dat levert mooie doorkijkjes op. Een eind verder staan we nagenoeg bij de waterkant. Omdat het zonnig weer is met een lekkere temperatuur, zoeken we daar de verkoeling van het water op. We duiken het water in, en komen er net zo snel weer uit. Wat is het koud! Omdat de Bråviken in rechtstreekse verbinding staat met de Baltische Zee, is de watertemperatuur hier altijd lager dan bij een van de vele meren. Afgekoeld zijn we zeker! Een warme kop koffie in het zonnetje zorgt ervoor dat we snel weer op temperatuur zijn.

Door het naaldbomenbos lopen we langzaam maar zeker terug naar ons vertrekpunt. We hebben een heerlijke ronde gelopen van zo’n 12 kilometer. Dankzij de oranje markering en de route op de app van Komoot, was het makkelijk om het juiste spoor te volgen. Dit is zeker een van de mooiste wandelingen in Kolmården!

Bij de veelgestelde vragen (onderaan deze blog) vind je de details van deze en de andere hieronder beschreven wandelingen, zoals routebeschrijving en gps-track.

Wandeling rondom het meer Ågelsjön

Het meer Ågelsjön is een van de meest bezochte natuurgebieden in de buurt van Norrköping. Het gebied is populair om te wandelen, vissen, klimmen en schaatsen. Rondom het meer bevinden zich grote rotsen. Zij zorgen voor een imposante aanblik. Het meer Ågelsjön is 3,5 kilometer lang, tussen de 250 en 900 meter breed en heeft een diepte tot ongeveer 35 meter.

Hoewel we ons hadden voorbereid op een dag waarop we veel andere wandelaars zouden tegenkomen, is dit niet het geval. Het meer ligt er stil en verlaten bij. Tijdens de hele wandeling komen we welgeteld vier andere personen tegen. Het scheelt natuurlijk dat we buiten het seizoen op pad zijn en ook nog eens op een doordeweekse dag.

De vele kano’s en bootjes langs de kant verraden dat het hier toch wel druk kan zijn. Zeker aan het begin van de wandeling zien we diverse verhuurlocaties. Maar vandaag dobberen de bootjes werkeloos rond in het water. Gasten zijn er niet.

Al snel beginnen we aan een kleine klim. We lopen verder van het meer af en bereiken het hoogste punt. Door de bomen zien we het meer glinsteren in het zonlicht. Als we vanaf de hoger gelegen plekken weer dichter bij het water komen, hebben we een nog beter en mooier uitzicht op het meer. Omdat het hoge pad nu direct langs het meer loopt, blijft het genieten van het uitzicht.

Rotswanden

Aan de noordoostelijke kant van het meer vinden we een prachtplek om even te zwemmen. Ondanks de diepte van het meer is de temperatuur prima. Als we weer zijn opgedroogd, lopen we wat verder van het meer af. Langs de bosrand en tussen enorme rotsen gaat de route verder. Af en toe moeten we een trapje nemen met een touw als leuning. Even verderop moeten we een smalle doorgang tussen de rotsen door. Op het pad groeit ook nog een boom, waardoor de doorgang nog smalller wordt, het past nog net!

Als we weer dichter langs het meer lopen, komen we aan bij een kleine steiger met trap. Een perfecte plek voor een tweede duik in het water. Daarna drinken we onze thermoskan leeg en wandelen we terug naar de parkeerplaats. De ronde om het meer Ågelsjön is zonder twijfel een van de mooiste wandelingen in Kolmården.

Het merenlandschap bij Åby

Deze wandeling mag zeker niet ontbreken in het overzicht van de mooiste wandelingen in Kolmården. Iets ten noorden van het dorp Åby, dat zowaar enigszins industrieel aandoet, komen we bij het merengebied van de plaats. Daar ervaren we de natuur in volle glorie. De wandeling zit vol variatie. Afwisselend wandelen we door de bossen, langs het immer aanwezige water, en over grote granieten rotsblokken.

Voor het eerst tijdens onze wandelingen in Kolmården komen we meer mensen tegen. Allereerst ontmoeten we een oude man, die een wat verwarde indruk maakt. Het lijkt of hij de weg kwijt is. Hij praat enkel Zweeds en verstaat geen woord Engels. We laten hem de plattegrond van het gebied met daarop onze route zien op onze telefoon. Hij mompelt wat onverstaanbaars en loopt vervolgens een smal bospad in.

Ook hier groeien de paddenstoelen volop. Overal komen we ze in verschillende soorten en maten tegen. Op een van de wandelpaden halen we een oude vrouw in. Met haar rode laarsjes aan en een rieten mand kan ze zo zijn weggelopen uit een sprookjesboek. Ze verzamelt paddenstoelen, haar mandje is al aardig vol. Ze legt uit dat er veel giftige paddenstoelen tussen staan. Gelukkig weet zij welke wel geschikt zijn om op te eten.

Stuga’s

Op deze route komen we diverse keren die typisch rode huizen tegen waar Zweden zo beroemd om is. Bij een van de stuga’s nemen we plaats aan een picknicktafel, een mooie plek voor de lunch. In de verte ontwaren we diverse bootjes op het water. Aan boord zitten allemaal jongeren. Even later arriveert een auto bij onze stuga. De man vindt het prima dat we daar even lunchen. Hij vertelt dat de kinderen op het water afkomstig zijn uit oorlogsgebieden. Hij begeleidt ze een week zodat ze alle stress van hun heftige ervaringen in de Zweedse natuur kunnen achterlaten.

Op meer plekken zien we diverse fraaie stuga’s. Er zijn hier enkele kleinschalige vakantieparken met steeds een paar huisjes en wat gemeenschappelijke voorzieningen. Alle huisjes zijn overigens verlaten. Waarschijnlijk zijn ze in de weekenden en het hoogseizoen wel bezet.

De wandeling gaat soms over brede boswegen, maar vooral over kronkelige bospaden. Diverse keren klimmen we een stukje, om even later weer af te dalen richting het meer. Overal komen we enorme rotsblokken tegen, ook in het water liggen grote keien. Jammer genoeg is het vandaag een grauwe, grijze dag. We hadden graag nog even in het zonnetje willen genieten van het uitzicht vanaf zo’n rotsblok.

Aan het einde van de wandeling rondom het merengebied van Åby worden we op onze wenken bediend. De wolken lossen op en de zon gaat uitbundig schijnen. Juist op een moment dat we bij een mooie zwemplek aankomen. We bedenken ons geen moment en springen in het water. Op een enorm rotsblok dat uitsteekt boven het meer, liggen we heerlijk in het zonnetje. Een mooie afsluiting van een geweldige wandeling.

Andere wandelmogelijkheden in Kolmården

Voor degenen die willen wandelen in Kolmården zijn er genoeg mogelijkheden, ongeacht of je op zoek bent naar een gemakkelijkere of meer veeleisende wandeling. Want of je nu een lange afstand wilt wandelen of zin hebt in een kortere tocht, de omgeving biedt voor elk wat wils.

Wanneer je op zoek bent naar een prachtige lange afstandswandelroute, dan is de Östgötaleden iets voor jou. Met een totale lengte van meer dan 1.200 kilometer is het een van de langste routes in Zweden. Diverse etappes van de Östgötaleden voeren door Kolmården. Houd er wel rekening mee dat de totale route niet volledig aaneengesloten is. Je zult af en toe moeten reizen om bij het volgende deel van de route aan te komen. De wandelingen die we in deze blog hebben beschreven, zijn alle drie bijna volledig onderdeel van de Östgötaleden. Je herkent dit aan de oranje markering (vaak aangebracht op bomen).

Op de website van Visit Norrköping vind je nog meer suggesties voor wandelingen in Kolmården. Een andere goede Zweedse bron voor wandelingen is de website van Naturkartan. Wij hebben de wandelingen in Kolmården overigens allemaal gevonden op de app van Komoot. Wie weet loop je wel een rondje dat zeker ook thuishoort in ons overzicht van mooiste wandelingen in Kolmården!

Zien en doen in de omgeving van Kolmården

Als het weer niet ideaal is voor een van de beschreven mooiste wandelingen van Kolmården, zijn er genoeg mogelijkheden om je op een andere manier te vermaken.

Dierentuin

In Kolmården ligt de grootste dierentuin van Scandinavië. Bijzonder is het om een ritje te maken met de Safari Gondel. Je zweeft boven het safarilandschap en spot zo op een unieke wijze de leeuwen, giraffes en andere wilde dieren. Elke gondel biedt plaats aan maximaal acht personen. Let erop dat de dierentuin buiten het vakantieseizoen in Zweden (eind juni tot half augustus) alleen geopend is in de weekenden.

Norrköping bezoeken

Op een half uur rijden van Kolmården ligt de gezellige stad Norrköping. Vroeger was dit een belangrijke industriestad. Norrköping was het centrum van de Zweedse textielindustrie in de 19e eeuw. In het centrum vind je nog veel industrieel erfgoed dat herinnert aan die bloeiperiode. Vooral het gebouw Strykjärnet is prachtig. Niet alleen aan de buitenkant, maar ook binnen. Het zeven verdiepingen tellende gebouw heeft een mooi museum. Daarnaast vind je er een leuk restaurant waar je met een kop koffie en een lekkere taart geniet van een bijzonder uitzicht.

Linköping ontdekken

Iets verder weg, maar ook gemakkelijk bereikbaar ligt Linköping. In het centrum vind je de imposante kathedraal. Vlak daarbij ligt het kasteel van Linköping met een klein, maar leuk museum. Voor vliegtuigliefhebbers is het luchtmachtmuseum net buiten de stad een must. En houd je van nostalgie, dan mag een bezoek aan Gamla Linköping niet ontbreken. Hier stap je zo’n 100 jaar terug in de tijd en ontdek je hoe een Zweedse stad er vroeger uitzag. Een echt openluchtmuseum met leuke straatjes, verrassende pleinen, rode huizen en bijzondere winkeltjes. In onze blog over Linköping en Norrköping lees je alles over de bezienswaardigheden van deze steden.

Götakanaal

Dit kanaal is een technisch hoogstandje van Zweden. Het “blauwe lint van Zweden”, zoals de bijnaam luidt, loopt bijna helemaal van West- naar Oost-Zweden. In de 19e eeuw groeven circa 60.000 soldaten dit kanaal. De zeven sluizen bij Berg zijn interessant om te bezoeken. Daar is ook een boeiende tentoonstelling te zien over de totstandkoming van een van de grootste bouwprojecten in de historie van Zweden. Berg ligt op ongeveer 75 kilometer rijden van Kolmården.

Veelgestelde vragen over de mooiste wandelingen in Kolmården

Waar ligt Kolmården?

De streek Kolmården ligt iets ten noorden van de stad Norrköping, op minder dan een half uur rijden. Kolmården ligt ongeveer 150 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Stockholm.

Hoe kom ik in Kolmården?

Een auto is in Zweden ideaal en eigenlijk noodzakelijk om je te verplaatsen. Met het openbaar vervoer is het lastig om de wandelgebieden die we in deze blog beschrijven, te bereiken. Eventueel kun je vliegen op Stockholm of Linköping (rechtstreeks vanuit Nederland), en daar een huurauto nemen voor de verdere reis.

Wat is de beste periode om Kolmården te bezoeken?

In het hoogseizoen (eind juni tot half augustus) kan het druk zijn in Kolmården. Vooral de populaire wandelgebieden zijn dan in trek. De periode net voor en net na het hoogseizoen is ideaal om eropuit te trekken. De rust is dan overweldigend.

Wat zijn de mooiste wandelingen in Kolmården?

De mooiste wandelingen in Kolmården zijn een rondwandeling langs de baai Bråviken, een wandeling rondom het meer Ågelsjön en een wandeling in het merenlandschap bij Åby.

Waar vind ik routebeschrijvingen van de mooiste wandelingen in Kolmården?

Hieronder vind je de routebeschrijvingen en gps-tracks van de mooiste wandelingen in Kolmården.

Rondwandeling langs de baai Bråviken

Wandeling rondom het meer Ågelsjön

Wandeling lans het merenlandschap bij Åby

Kan ik onderweg wat eten en drinken bij de mooiste wandelingen in Kolmården?

Bij geen van de drie beschreven wandelingen zijn er onderweg cafés of restaurants. Neem daarom zelf proviand mee als je deze wandelingen wilt maken.

Waar kan ik overnachten in Kolmården?
  • Wij hadden een stuga gehuurd op een paardenboerderij vlakbij de dierentuin van Kolmården. Simpel, maar compleet met kleine slaapkamer, keukentje en badkamer. Op het terrein staan nog enkele stuga's, genaamd Asplunda Gård no 2 tot en met 5.
  • Kampeerders kunnen terecht op de camping Kolmården – Norrköping. Op deze camping staan ook enkele stuga’s die te huur zijn.
  • Vildmarkshotellet. Dit hotel ligt naast de dierentuin. Het hotel heeft zijn inrichting aangepast aan de locatie. De kamers hebben namelijk allemaal een “wild life look” Je kunt ook in de dierentuin zelf overnachten in een tent van het Safari Camp.

Niet gevonden wat je zocht? Dit is het totale aanbod aan accommodatie in Kolmården.