De Route d’Absinthe: op zoek naar de groene fee

Home » Frankrijk » De Route d’Absinthe: op zoek naar de groene fee
We wisten niet veel van absint. Wel hadden we gehoord dat de drank sterk alcoholisch was. Ook dat die lange tijd verboden was. En we kenden het gerucht dat Vincent van Gogh zijn oor afsneed omdat hij gek geworden was van absint. Toen we hoorden dat er een meerdaagse wandelroute Route d’Absinthe bestaat, wilden we die graag lopen. Ook om alle mysteries om dit bijzondere drankje te ontrafelen. Het werd een fantastische tocht. We liepen door prachtige landschappen, bezochten bijzondere musea en natuurlijk ook diverse distilleerderijen. De Route d’Absinthe werd zo een fraaie wandelroute die natuur en een bijzondere geschiedenis van de Jura verenigt.

Schrijfwijze Route d’Absinthe & achtergrondinformatie

In deze blog schrijven we absint op zijn Nederlands, behalve als we het hebben over de Route d’Absinthe. Dat doen we in het Frans omdat de wandeltocht door de Franse Jura en het Franstalige deel van de Zwitserse Jura gaat. En zo ook bekendstaat.

Lees meer achtergrondinformatie over absint, de populariteit, verbod en het absintritueel in onze blog Absint, het groene goud van de Belle Époque.

Route d’Absinthe is grensoverschrijdend

Deze meerdaagse wandeling is in verschillende opzichten grensoverschrijdend. De route loopt van Frankrijk naar Zwitserland of omgekeerd. Dat je de grens overgaat, merk je overigens niet. Geen grenscontroles of dounaeposten. Ongemerkt loop je van het ene land het andere land binnen.

Ook in een ander opzicht is de meerdaagse wandeling voor ons grensoverschrijdend. Diverse distilleerderijen trakteren ons op het anijsachtige drankje ruim voordat het middag is. Bij ons thuis ligt de grens bij 5 uur: “vijf in de klok, dan is het borreltijd”. Bij deze tour gaat dit niet op. Zo proeven we op onze bijna nuchtere maag diverse soorten absint. Gelukkig zijn het steeds kleine glaasjes, maar toch. Het alcoholpercentage is flink hoger dan bij wijn of bier. Het zorgt er wel voor dat we steeds uiterst opgewekt aan een nieuwe wandeldag beginnen.

De Route d’Absinthe is in totaal 48 kilometer lang. Wij beginnen onze tocht in het Franse plaatsje Pontarlier. Het is een gemarkeerde route, met duidelijke bordjes onderweg. De officiële eindstreep ligt in het Zwitserse Noiraigue. Omgekeerd lopen is overigens geen probleem, de markering werkt beide kanten op. De wandeling leidt ons door glooiende landschappen met prachtige vergezichten, lieflijke dorpjes en uitgestrekte bossen. Voor ons eindigt de tocht al iets eerder. Wij lopen in drie dagen van Pontarlier naar Couvet. Dat is een kleine 10 kilometer voor Noraige.

De natuur tijdens de Route d’ Absinthe

Naast alle distilleerderijen en musea genieten we natuurlijk ook van de natuur. Het grootste deel van de route lopen we door Val de Travers in Zwitserland. Een heuvelachtig landschap met sparrenbossen, de heuvels van de Jura en steile kalkformaties. Het glooiende parcours levert de mooiste vergezichten op. De beroemde filosoof Rousseau leefde een aantal jaren in Motiers. Wij kruisen tijdens de Route d’Absinthe de Via Rousseau, Dit is een langeafstandswandelroute die een hommage aan deze filosoof.

Vooral tijdens onze tweede etappe van de Route d’Absinthe is het genieten geblazen. We passeren kleine dorpjes, lopen over boerenwegen met regelmatig een schitterend uitzicht op de wijde omgeving. De wandeling is niet zwaar, de hoogteverschillen zijn beperkt en de paden of wegen zijn goed. Daarom kunnen we optimaal genieten van het schitterende landschap van de Jura.

Zo brengt de Route d’ Absinthe een belangrijk deel van de lokale cultuurgeschiedenis samen met een wandeling door de Franse en Zwitserse Jura. Ook als je minder geïnteresseerd bent in de historie van absint, zorgen de fraaie landschappen onderweg dat je een mooie meerdaagse wandeling maakt waarbij je ogen tekort komt.

Onze hoogtepunten tijdens de Tour d’Absinthe

Ons wandelavontuur door de Franse en Zwitserse Jura is een aaneenschakeling van bijzondere momenten.

Pontarlier

Als eerste bezoeken we het kleine maar interessante gemeentelijk museum in Pontarlier. Dit museum biedt een fascinerende collectie die de geschiedenis en cultuur van Pontarlier en de absint-industrie vertelt. We zien er antieke absintflesjes, prachtige oude affiches, en originele distilleerapparatuur. Het museum geeft een goed beeld van hoe absint hier in de 19e eeuw werd geproduceerd en wat het betekende voor de lokale gemeenschap. Vooral de kunstige reclame-affiches ter promotie van absint zijn indrukwekkend. Daarnaast heeft het museum ook een collectie kunstwerken en voorwerpen die het dagelijks leven in de streek door de eeuwen heen belichten.

Het stadje is alleraardigst, met een mooie poort en diverse andere monumenten, sfeervolle winkelstraten en leuke restaurants. Pontarlier is door de eeuwen heen een strategische plaats geweest. Al in de Gallo-Romaanse periode was er een nederzetting. De grote bloeitijd van de stad kwam vele eeuwen later door de populariteit van absint. Pontarlier telde op een bepaald moment vele distilleerderijen en tientallen cafés waar de drank werd verkocht.

Distillerie Les Fils d’Émile Pernot

We hebben overnacht in het comfortabele hotel Auberge du Château de Joux. Na een stevig ontbijt beginnen we aan onze eerste echte wandeldag. Omdat we niet zeker weten of we onderweg eetgelegenheden tegenkomen, krijgen we een uitgebreid lunchpakket mee. De eerste stop dient zich al snel aan. Distillerie Les Fils d’Émile Pernot is een van de oudste absintdistilleerderijen in de regio. Opgericht in 1889, heeft deze distilleerderij een rijke geschiedenis in de productie van absint. Ze staan bekend om hun traditionele productiemethoden en hun authentieke absintsoorten, zoals de “Vieux Pontarlier”. We bewonderen de oude koperen distilleerketels en krijgen uitleg over het distillatieproces dat al meer dan een eeuw wordt gevolgd. Na de rondleiding mogen we proeven. Niet helemaal op de nuchtere maag, maar wel vroeg. Proost!

Kasteel van Cluse en Mijoux

Niet ver van La Cluse-et-Mijoux ligt het imposante Château de Joux. Dit middeleeuwse kasteel heeft een lange en rijke geschiedenis. Oorspronkelijk gebouwd in de 11e eeuw, is het kasteel door de eeuwen heen uitgebreid en versterkt. Het speelde een belangrijke rol in de verdediging van de handelsroutes tussen Frankrijk en Zwitserland. Wij bezoeken het kasteel niet, want het ligt niet direct aan de route. Wel hebben we vanaf Fort Mahler een fraai uitzicht op het kasteel.

Het landschap tijdens de eerste dag is fraai. We genieten van de vergezichten, groene weidelandschappen met grazende koeien en slingerende paden door vooral naaldbossen. Bijna ongemerkt passseren we de grens met Zwitserland. Het is dat we een klein grenspaaltje ontwaren, anders hadden we dit moment volledig gemist. Vanaf nu lopen we in de Val de Travers.

In een klein gehucht vinden we ons hotel Les Cernets. Het lijkt verlaten en ons vermoeden is juist. Er hangt gelukkig een briefje voor ons op de deur. Daarop vinden we de aanwijzing om de sleutel van onze kamer te vinden en hoe we wat lekkers kunnen pakken. Op ons balkon genieten we van de Zwitserse chocolade en een kop thee, heerlijk in het zonnetje. Even later meldt het echtpaar zich. Ze zullen ervoor zorgen dat we later die avond een heerlijk diner krijgen. Ook de volgende ochtend is het ontbijtbuffet rijkelijk uitgebreid. Gewapend met een goed gevulde lunchbox gaan we uitgerust op pad voor de tweede dag.

Fleurier en Celle a Guilloud

De tweede dag is een geweldige wandeldag. Elk moment is het uitzicht prachtig. Uiteindelijk bereiken we Fleurier, een gezellige plaats met een fijne sfeer. Zwitserland is bekend om zijn uitstekende horloges. In de regio Val de Travers, en vooral de plaats Fleurier, begonnen veel horlogemakers hun bedrijf. Daarnaast stond de wieg van twee latere Nobelprijswinnaars in dit kleine plaatsje.

In Fleurier bezoeken we Celle a Guilloud. Deze distilleerderij is niet groot. De eigenaar fabriceert als hobby een beperkt aantal soorten absint. Hij vertelt het bijzondere verhaal van de eerste eigenaar. In de tijd dat absint was verboden, produceerde hij illegaal absint. In de beginperiode gebruikte hij daarvoor zijn bad. Later schakelde hij over op eenvoudige ketels. Tegenover hem woonde de plaatselijke dorpsagent. Waarschijnlijk kocht hij hem om met wat flessen, want hij is nooit opgepakt.

Maison d’Absinthe

In Fleurier overnachten we in het aangename B&B T22. Een prachtig gebouw met een enorme tuin, waar we heerlijk van de zon genieten. Na een uitgebreid ontbijt verlaten we deze geweldige accommodatie en gezellige gastheer. We lopen richting Môtiers. Onderweg passeren we het kasteel van Môtiers. Privé eigendom en daarom niet geopend voor het publiek. We kunnen slechts een glimp van het bouwwerk opvangen.

Maison d’Absinthe in Môtiers is voor ons het hoogtepunt van de driedaagse Route d’ Absinthe. Een plek die je absintliefhebber gewoonweg niet mag overslaan op de Route d’Absinthe. Dit in 2021 geopende museum biedt een uitgebreide blik op de geschiedenis, productie, en cultuur van absint.

Het Maison d’Absinthe heeft een indrukwekkende collectie van oude absintflessen, historische distilleerapparatuur, en authentieke reclameaffiches. Tijdens onze rondleiding krijgen we een diepgaand inzicht in hoe absint werd geproduceerd en geconsumeerd in de 19e en begin 20e eeuw. Leuk is ook het aantal interactieve elementen in het museum. Zo neemt Maison d’Absinthe ons mee in alle facetten rondom de productie van absint. Natuurlijk sluiten we ons bezoek af met een proeverij, heerlijk!

Fontaine à Louis

Onze gids neemt ons mee het bos in bij Môtiers. We gaan een bijzonder absintritueel meemaken bij de Fontaine à Louis. Bij een grote boom stroomt water uit een bron. Die gaan we als de absintfontein gebruiken. Onze gids vult de bekers met absint, legt het lepeltje met suiker erop en laat het water vanaf de fontein druppelen over de drank.

Zo hebben we meegemaakt hoe de inwoners tijdens het lange verbod van absint genoten van de drank. Ze verstopten hun flessen vaak in holle bomen of tussen boomwortels. Heimelijk genoten ze in het bos van hun favoriete drank.

Couvet

Toen na bijna 100 jaar het verbod op absint werd opgeheven, leidde dit tot grote vreugde in Val de Travers. Het produceren van absint was weer toegestaan. Claude-Alain Bugnon in Couvet was een van de eersten die zijn distilleerderij onmiddellijk opende. De charismatische stoker is trots op zijn beroep. De rondleiding wordt natuurlijk afgesloten met een proeverij.

Couvet is voor ons het eindpunt van de Route d’Absinthe. In drie dagen hebben we veel geleerd over absinthe, en zeker ook geproefd van de “groene fee”. We lopen nog wat rond in het rustige centrum. Daarna drinken we koffie op een terras. Met de bus gaan we vervolgens terug naar ons beginpunt. En daar sluiten we de rondleidingen af.

Distillerie Guy

In Pontarlier brengen we als laatste een bezoek aan de Distillerie Armand Guy. Dit is de oudste nog actieve absintdistilleerderij in de stad. Het is een familiebedrijf dat sinds 1890 absint produceert volgens traditionele methoden. Tijdens de verbodsperiode op absint schakelden ze over op andere producten, zoals likeuren en siropen. Maar de passie voor absint bleef altijd aanwezig. Na de opheffing van het verbod in de jaren ’90, was Distillerie Armand Guy een van de eersten die de productie van absint weer oppakte. Ze produceren nu verschillende soorten absint, waaronder de beroemde Absinthe Guy, die volgens het oorspronkelijke familierecept wordt gemaakt.

Als afsluiting van de rondleiding nemen we ons laatste glaasje absint. Een mooie afsluiting van de Route d’ Absinthe. Een prachtige wandeltocht met veel interessante bezienswaardigheden. De fraaie natuur van de Jura en Val de Travers in het bijzonder, was daarbij de kers op de taart. Bij ons laatste diner van deze trip in de gezellige Brasserie de la Poste nemen denken we terug aan de mooie momenten die we hebben beleefd. Na een overnachting in Hotel Saint-Pierre gaan we met een goed gevoel huiswaarts.

Alles wat je wilt weten over de Route d’Absinthe

Wat is de Route d’Absinthe?

De Route d’Absinthe is een wandelroute door de Franse en Zwitserse Jura. De route verbindt Pontarlier in Frankrijk met Noiraigue in het Zwitserse Val de Travers. De meerdaagse wandeltocht leidt langs plekken die nauw verbonden zijn met de productie en geschiedenis van absint. Daarnaast voert de route door glooiende landschappen met lieflijke dorpen in Frankrijk en Zwitserland.

Hoe lang is de Route d’Absinthe?

De Route d’Absinthe is ongeveer 48 kilometer lang. Afhankelijk van je tempo en de tijd die je besteedt aan het bezoeken van de bezienswaardigheden, kun je de route in drie of vier dagen wandelen.

Is de Route d’Absinthe gemarkeerd?

Ja, de wandelroute is in beide richtingen gemarkeerd. Het symbool van de wandelroute vind je op onderstaande foto. Eventueel kun je ook een gpx-bestand downloaden.

Is de Route d'Absinthe een moeilijke wandelroute?

Voor iemand met een gemiddelde wandelconditie is de Route d’Absinthe niet moeilijk. Hoewel het traject door de heuvelachtige Jura voert, komen er weinig pittige beklimmingen in voor. En als dat wel een enkele keer het geval is, zijn deze erg kort. De route loopt veel over goed begaanbare boerenlandwegen en bospaden. Een deel van de route gaat over verharde wegen. Daar is overigens nauwelijks verkeer.

Welke bezienswaardigheden zie ik tijdens de Route d’Absinthe?

Langs de route kom je tal van historische en culturele hoogtepunten tegen, waaronder:

• Distilleerderijen in Pontarlier en het Zwitserse Val de Travers
  • Het absintmuseum in Pontarlier
  • Château de Joux, een indrukwekkend middeleeuws kasteel
  • Het schilderachtige dorpje Môtiers, een belangrijk centrum voor de absintproductie in Zwitserland.
  • Het Maison d’Absinthe In Môtiers. Dit interactieve museum is een van de hoogtepunten tijdens de wandelroute.
Hoe kom ik in Pontarlier?

Pontarlier ligt in de Franse Jura, niet ver van de stad Besançon. Het is het makkelijkste om de auto te nemen naar Pontarlier. Vanaf Utrecht bedraagt de afstand bijna 750 kilometer.

Hoe kom ik van het eindpunt weer terug?

Met de trein of de bus reis je in ongeveer een uur comfortabel terug vanaf Noiraigue in Zwitserland naar Pontarlier in Frankrijk. Als je de route in tegenovergestelde richting hebt gelopen, is het ook mogelijk om met de trein of de bus terug te keren. Kijk voor meer informatie over de exacte tijden in de app van de Zwitserse spoorwegen.

Waar kan ik overnachten tijdens de Route d’Absinthe?

Wij hebben overnacht in de volgende accommodaties:

Op uitnodiging van de regio Bourgogne-Franche-Comté, Montagnes du Jura en het Bureau du Tourisme Haut-Doubs liepen wij de Route d’Absinthe. De blog hebben we onafhankelijk en objectief samengesteld op basis van eigen indrukken.