Met een Eco Boat genieten van de Amsterdamse grachten

Met een Eco Boat genieten van de Amsterdamse grachten

Home » Nederland » Met een Eco Boat genieten van de Amsterdamse grachten

Amsterdam staat bekend om zijn iconische grachten. Varen door deze grachten biedt een unieke manier om de stad te bewonderen. Vanaf het water krijg je een heel ander perspectief op de architectuur, de geschiedenis en het stadsleven. Het blijft bijzonder om de stad vanaf het water te verkennen. Zonder vaarbewijs is het mogelijk een elektrische sloep te huren voor een milieuvriendelijke vaartocht. Want met een Eco Boat vaar je fluisterstil door de grachten van Amsterdam.

Het unieke perspectief van de Amsterdamse grachten

De Amsterdamse grachten vormen een netwerk van ongeveer 100 kilometer aan waterwegen, met meer dan 1500 bruggen en bijna 90 eilanden. Deze grachten zijn niet alleen praktisch voor vervoer en waterbeheer. Ze bieden daarnaast een prachtig decor voor een ontspannen boottocht. De unieke grachtengordel van Amsterdam staat niet voor niets op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De 17e-eeuwse grachten, met hun statige koopmanshuizen en pittoreske bruggen, vormen het kloppende hart van de stad.

Vanaf het water zie je de stad op een manier die te voet of per fiets niet mogelijk is. Je kunt langs de mooiste grachtenpanden varen, genieten van de prachtige gevels en onder de karakteristieke bruggen doorvaren. Het uitzicht is overal adembenemend. Met een fluisterstille, elektrische Eco Boat is het dubbel genieten: zonder lawaai, dieselstank en getril vaar je milieubewust door het water. En voor het huren van zo’n sloep is een vaarbewijs niet nodig. Dat wilden wij ook weleens proberen. Ondanks dat we al meer dan 30 jaar Amsterdammer zijn, hebben we de stad vanaf het water eigenlijk opnieuw ontdekt.

Met de Eco Boat varen in Amsterdam

We melden ons om 10 uur bij de verhuurlocatie van Eco Boats Amsterdam. De medewerker neemt ons gelijk mee naar de sloep. Hij geeft een duidelijke instructie, doet suggesties voor mooie routes en neemt de vaarregels met ons door. Die hadden we al als voorbereiding al gelezen op de website, maar het kan nooit kwaad om het nog eens te horen. De bediening van de Eco Boat is reuze eenvoudig. Met het pookje kunnen we de snelheid reguleren en de boot in de “achteruit” zetten. Een kind kan de was doen. Trossen los en we kiezen het ruime sop.

Eco Boats Amsterdam heeft ons een plattegrond meegegeven. Daar staan ook twee voorbeeldroutes op vermeld. We besluiten het ons gemakkelijk te maken. We kiezen voor het combineren van deze twee routes. Daarmee zijn we volgens de medewerker zo’n drie uur zoet.

We maken het uitje nog leuker en milieuvriendelijker door tijdens het varen plastic te vissen. Plastic vissen is een activiteit waarbij je afval uit de grachten verzamelt om de waterwegen schoon te houden. Met schepnetten en een grote vuilniszak gewapend varen we uit. Zo dragen we op twee manieren bij aan een schoner milieu in de Amsterdamse grachten: we varen met een Eco Boat en houden de grachten schoon.

Prinsengracht

Vanaf het Westerdok varen we de Prinsengracht op. Dankzij het eenrichtingsverkeer dat hier van kracht is, hoeven we niet te letten op tegenliggers. Wel zo ontspannend. Dat geeft alle tijd om te genieten van de Noordermarkt, de statige grachtenpanden met hun rijk versierde gevels en de veel bezongen Westertoren bij de Westerkerk. Door restauratie is de toren verpakt in grote groene doeken. Als het goed is, pronkt de Westertoren vanaf 2025 weer in volle glorie.

Langs de kade liggen veel woonboten. Vanaf het water hebben we een prachtig uitzicht op al deze drijvende huizen. Er liggen wonderlijke creaties tussen. Sommige zijn drijvende musea, zoals het woonbootmuseum. De woonboten hebben geen last van deining als we langsvaren. De Eco Boat kan niet snel, en veroorzaakt dus ook geen golven op het water.

Vlak voordat we bij de Amstel komen, passeren we het Amstelveld en de Amstelkerk. Het is er gezellig druk, want er is een markt gaande. Wij verlaten nu onze “Royal Route” en maken een oversteek over de Amstel naar de “Artis Route”.

Magere Brug

Links van ons zien we de Magere Brug, een rijksmonument. Deze overspant de Amstel en diende als decor in menige films, zoals de James Bond film “Diamonds are Forever”. De Magere Brug heeft een naam die tot de verbeelding spreekt. Volgens een legende zouden de gezusters Mager de brug gebouwd hebben. Dat verhaal is een sprookje. De brug was in eerste instantie erg smal. Om elkaar te passeren moest men wel mager zijn. Zo kreeg de brug al snel zijn naam. En nu is de Magere Brug een iconische blikvanger in de stad. Het is de meest gefotografeerde brug van Amsterdam

Rechts is het uitzicht eveneens fraai. Ter hoogte van de Amstelsluizen ligt Theater Carré, en iets verderop het sjieke Amstelhotel. Prachtige monumentale gebouwen, die we vanaf het water nog meer grandeur tonen.

De Artis Route is ongekend rustig, we komen haast geen andere boten tegen. Toch is dit een heerlijke vaarroute met veel bezienswaardigheden. Het eerste dat ons opvalt, is een ooievaar die het kroost aan het voeren is. Het nest is boven op een schoorsteen gemaakt, midden in de stad. Een bijzonder plekje om een nest te bouwen.

Jachtwerf ’t Kromhout

Op de Plantage Muidergracht varen we rondom het terrein van Artis, de oudste dierentuin van ons land. Eerst langs de monumentale houten panden, later langs de nieuwe terreinen en verblijven die de laatste jaren zijn gecreëerd.Aan de andere kant van het water staan de oude pakhuizen van het Entrepotdok. Ze zijn inmiddels verbouwd tot appartementen. Het Entrepotdok is het grootste bewoonde pakhuiscomplex van de stad. In de verte torent de enige overgebleven kraan, die herinnert aan het bedrijvige verleden van het Entrepotdok, boven de bomen uit.

Wij varen de Entrepotdoksluis in om uit te komen op de Nieuwe Vaart langs de Wittenburgergracht. Op de hoek ligt Museum ‘t Kromhout, een scheepswerf en voormalige motorenfabriek. De werf was al in bedrijf in het midden van de 18e eeuw. Ook produceerde Kromhout dieselmotoren, niet alleen voor schepen, maar ook voor bussen en vrachtwagens. De werf is nog steeds in gebruik. De andere hal is nu ingericht als museum.

Scheepvaartmuseum en NEMO

Nadat we onder de brug van de Prins Hendrikkade zijn doorgevaren, ontvouwt zich een schitterend panorama. Rechts voor ons bevindt zich het stoere gebouw van het Scheepvaartmuseum. Vanaf het water is het bouwwerk nog imposanter dan vanaf de kant. Daarachter ligt de replica van het VOC-schip “Amsterdam”. Nog wat verder weg doemt het gebouw van NEMO Science Museum op. Het kopergroene gebouw lijkt als een schip dat uit het water oprijst. Boven op het schuine dak lopen de bezoekers van het museum. Ze hebben zo een fraai uitzicht op de stad. Wij varen rondom het gebouw van Nemo. De achterzijde hebben we nog nooit op deze manier bewonderd. Het plaatje kan ons zeer bekoren.

Vanaf nu wordt het drukker op het water. We varen samen met diverse rondvaartboten vol toeristen het Oosterdok op. Bij de smalle bruggen op de Oudeschans gaan we regelmatig even liggen aan de kant. Zodat de rondvaartboot niet hoeft af te remmen voor onze boot als we onder een smalle brug doorgaan. Een goedkeurende knik van de kapitein en een ferme zwaai met zijn pet is onze beloning.

Mooiste uitzicht van Amsterdam

Via de Zwanenburgwal bereiken we de Stopera, het stadhuis en het muziektheater. Daarbij ligt de Blauwbrug, ook zo’n markante brug in de stad. Het heeft een beetje de grandeur van de bruggen die je in Parijs ziet. Blauw is ie niet, vroeger wel. Nu herinneren alleen de blauwe lantaarns nog aan die tijden.

Onze blik wordt vooral getrokken door het mooie uitzicht dat we rechts hebben. We kijken uit over de Amstel, de mooie grachtenpanden aan de kade, de Halvemaansbrug. Daarachter ontwaren we het luxe hotel De l’Europe. Op de achtergrond domineert de Munttoren het beeld. Deze toren was vroeger onderdeel van de stadspoort in de middeleeuwse vestingwerken van de stad. De toren heeft een carillon met meer dan 20 klokken. Elke zaterdagmiddag geeft de stadsbeiaardier een concert op dit carillon.

Vlak voor de Magere Brug laten we de Amstel achter ons. We pakken nu weer de “Royal Route” op en varen verder over de Keizersgracht. Daar komen we in druk verkeer. Een grote groep studenten, verdeeld over 10 waterfietsen, trapt zich door het water. Als we ze inhalen, horen we ze zeggen dat ze liever in zo’n fluisterstille Eco Boat zitten. Dat vinden ze een stuk relaxter dan de energieslurpende waterfiets. Gelukkig is de Keizersgracht de breedste gracht van de stad. Zo kunnen we gemakkelijk om de waterfietsen heen laveren.

Langs de Keizersgracht treffen we wederom statige grachtenpanden, kerken en musea. Zo varen we langs Museum Van Loon, het FOAM fotomuseum, Huis Marseille, de Keizersgrachtkerk, Felix Meritis, de Rode Hoed en Onze-Lieve-Vrouwekerk. Iets verder passeren we het Homomonument. Het monument bestaat uit drie roze, granieten driehoeken. Samen vormen zij een grote driehoek. Het dient ter herdenking van alle homoseksuele mannen en vrouwen die zijn vervolgd vanwege hun geaardheid.

Blokkade

Het viel ons al de hele ochtend op dat er druk wordt gewerkt aan de bruggen en kades. Het blijkt dat zij door achterstallig onderhoud er slecht aan toe zijn. Daarom is de gemeente nu bezig met een grootschalige hersteloperatie. Dat merken we helemaal als we de Brouwersgracht op willen varen. Grote pontons versperren de toegang volledig. Er rest ons niets anders dan weer een stukje de Prinsengracht op te gaan. Vanwege het eenrichtingsverkeer kan dat alleen richting de Amstel. Via de Egelantiersgracht komen we uit op de Lijnbaansgracht. Zo varen we weer terug naar het noorden.

Daar wordt het nog even spannend. We moeten een lage brug onderdoor. Gelukkig ben ik de laatste tijd wat kilo’s aangekomen, anders hadden we ballast aan boord moeten nemen. Languit liggend schuiven we voorzichtig onder de brug door, het past nog maar net!

Via de Zoutkeetsgracht varen we terug naar Eco Boats Amsterdam. We meren de boot aan en stappen met een gevulde vuilniszak vol plastic van boord. De drie uur op het water zijn omgevlogen. Dat we daarbij ook regelmatig een lekker zonnetje hadden, maakte de vaartocht helemaal compleet.

Onze ervaringen met een Eco Boat

Eco Boats Amsterdam heeft er alles aan gedaan om onze boottocht te doen slagen. Vooraf via de mail hebben we een bevestiging ontvangen met daarbij uitleg over de vaarregels. Op de ophaallocatie kregen we een duidelijke instructie over de werking van de boot en een suggestie voor een leuke vaarroute.

De bediening van de boot was kinderlijk eenvoudig. Behalve sturen en af en toe afremmen hoef je weinig te doen. De elektromotor heeft niet veel power, dat zorgt ervoor dat je met een relaxte snelheid door de grachten vaart. De sloep is ruim en biedt plaats aan 8 tot 12 personen (afhankelijk van het soort sloep dat je boekt). Wij voeren slechts met zijn tweeën. We kunnen ons wel voorstellen dat bij een complete bezetting de motor wellicht wat meer power moet hebben.

Het grootste pluspunt vonden we de fluisterstille elektromotor. Niet alleen milieubewust, maar ook erg rustgevend. Drie uur varen in een trillende boot met een walmende dieselmotor klinkt veel minder aantrekkelijk. Tijdens onze boottocht kregen we ook regelmatig complimenten van woonbootbewoners: “Lekker stil, goed bezig”.

Al met al hebben we een paar heerlijke uren op het water gehad. We kunnen het varen met een Eco Boat van harte aanbevelen. Je geniet van een fluisterstille rondvaart door een uniek grachtengebied. Zo zie je Amsterdam op zijn mooist!

Praktische vragen over het varen met een Eco Boat in Amsterdam

Heb ik een vaarbewijs nodig om in Amsterdam met een Eco Boat te varen?

Nee, voor het varen met een Eco Boat in Amsterdam heb je geen vaarbewijs nodig. Iedereen van 18 jaar en ouder mag de boot besturen.

Hoe lang duurt een boottocht met een Eco Boat in Amsterdam?

Dat bepaal je helemaal zelf. Je kunt een boot huren vanaf een uur tot een hele dag. Wij hebben drie uur gevaren en daarbij een goed beeld gekregen van de grachtengordel in het centrum en het rustige, maar net zo fraaie vaargebied rondom Artis.

Wat moet ik meenemen als ik ga varen in een Eco Boat in Amsterdam?

Zorg ervoor dat je het reserveringsbewijs en een legitimatie meeneemt. Kijk goed naar de weersvoorspelling voor die dag en pas daar je kleding op aan. Neem bij zonnig weer zeker een petje of hoed mee en zonnebrandcrème. Het is handig om ook wat eten en drinken mee aan boord te nemen.

Wat zijn mooie vaarroutes in Amsterdam?

Alle grachten in Amsterdam zijn prachtig. Houd er wel rekening mee dat het op sommige stukken druk kan zijn, ook met rondvaartboten. Deze boten hebben altijd voorrang. Daarnaast geldt op sommige grachten eenrichtingsverkeer. Houd je daar strikt aan, want de boetes zijn niet mals. Eco Boats Amsterdam heeft al enkele mooie vaarroutes voor je geselecteerd. Je vindt deze op de kaart die je krijgt bij het ophalen van de boot.

Gelden er vaarregels op de grachten in Amsterdam?

Er gelden inderdaad vaarregels op de grachten in Amsterdam. Zo zijn sommige grachten eenrichtingsverkeer. Beroepsvervoer en rondvaartboten hebben altijd voorrang op pleziervaart. Dit zijn de belangrijkste vaarregels in Amsterdam.

Waar kan ik een Eco Boat huren?

Je kunt een Eco Boat huren bij Eco Boats Amsterdam. Je haalt je boot op bij het haventje aan Zandhoek 22, in het centrum. Vanaf Amsterdam Centraal loop je er in 20 minuten naartoe. Je kunt ook bus 48 nemen vanaf Amsterdam Centraal. Uitstappen bij halte Barentszplein.

Wij maakten deze rondvaart door de Amsterdamse grachten op uitnodiging van Eco Boats Amsterdam. De inhoud van de blog hebben wij onafhankelijk en objectief samengesteld op basis van eigen indrukken.